Innholdet på denne siden er markedsføring
SKAGENs historie
Med globale aksjefond som spesialfelt ble SKAGEN en av de ledende fondsforvalterne i Skandinavia. Men starten var beskjeden.
Grunnlagt av venner - for venner og familie
De fire vennene Kristoffer Stensrud, Tor Dagfinn Veen, Åge Westbø og Geir Tjetland grunnla Stavanger Fondsforvaltning AS for å investere sine venners og familiers sparepenger. De hadde ulik erfaring fra finansbransjen, men var samlet i sin overbevisning om at ting kunne gjøres annerledes og bedre.
I desember 1993 lanserer de det første fondet - aksjefondet SKAGEN Vekst som nå er nordisk-globalt, som raskt fikk 448 andelseiere og 20 millioner kroner under forvaltning. Navnet SKAGEN stammer fra den gaten i byen Stavanger som hovedkontoret fortsatt ligger i.
Se video: Slik begynte det - SKAGEN Fondene 20 år
SKAGEN Fondene bygget sten på sten med et langsiktig perspektiv. Se SKAGENs milepæler.
Gründerånd
I dag har SKAGEN Fondene vokst til en av Skandinavias fremste fondstilbydere. I 2017 ble SKAGEN kjøpt av Storebrandgruppen. Det er Storebrand Asset Management som administrerer SKAGEN-fondene. Forvaltningen av fondene utføres av SKAGENs forvaltere gjennom en avtale mellom SKAGEN AS og Storebrand Asset Management.
Den verdibaserte investeringsfilosfofien - hvor utgangspunktet er å lete etter lavt vurderte selskaper med potensial til å stige i verdi og pasjonen for globale investeringer - var da, som nå, ledestjernen for SKAGEN-fondenes aksje- og rentefond.
Åpen og personlig
Forvalter og grunnlegger Kristoffer Stensrud kom fra en hotellslekt og mente at finansbransjen burde ha samme følelse for service som hotellbransjen. Derfor ville han at service skulle inngå i selskapets ambisiøse visjon:
Å bli beste forvalter målt på risikojustert avkastning, service og kommunikasjon.
- Arven fra min farmor handler om gjestfrihet. Alle er velkomne. Vi skuer ikke hunden på hårene. Dette har vi levd opp til ved å være ytterst demokratiske. Vi var nok de første som arrangerte generalforsamlinger hvor kundene får uttale seg, stille spørsmål og velge styremedlemmer. Fra første dag var åpenhet avgjørende, sa Kristoffer Stensrud.
Felles mål
Helt siden starten har grunnleggerne ment at selskapets troverdighet skal bunne i et interessefellesskap mellom kundene og SKAGEN. Derfor bestemte de at:
- Fondenes kostnader skal variere avhengig av hvor godt de lykkes å slå gjennomsnittet. Forenklet: Når SKAGENs kunder får bedre avkastning enn fondenes referanseindekser, tar SKAGEN en høyere kostnad opp til et visst tak. Og vice versa.
- SKAGENs porteføljeforvaltere, i tillegg til øvrige ansatte og gründere, skal investere i egne aksje- og rentefond.
Hvor andre ikke leter
Fondenes kostnader skal variere avhengig av hvor godt de lykkes å slå gjennomsnittet. Forenklet: Når kundene får bedre avkastning enn fondenes referanseindekser, tar vi en høyere kostnad opp til et visst tak. Og vice versa.
SKAGENs porteføljeforvaltere investerer selv i de fondene de forvalter.
Hvor andre ikke leter
Det er også typisk SKAGEN å tenke og handle selvstendig. Når markeder flokker seg rundt enkelte selskaper, leter SKAGENs forvaltere etter gode kjøp andre steder.
- Det kan handle om at andre i bransjen har misforstått noe, for eksempel et selskaps ambisjonsnivå eller uutløste verdi. Det mest spennende er å finne kvalitetsselskaper som av en eller annen grunn er upopulære eller driver i upopulære bransjer, sier investeringsdirektør Alexandra Morris.