Innholdet på denne siden er markedsføring
Følg med i timen
Det globale aksjemarkedet inkluderer om lag 5000 børsnoterte selskaper av en viss størrelse. Hvordan finner man da de beste verdiselskapene blant så mange?
De 100 største selskapene utgjør per dags dato rundt regnet 30 prosent av Bloomberg World Index, målt i markedsverdi. Blant de øvrige 4900 selskapene er det flere som i løpet av en fem til ti års periode har tatt steget opp blant de 100 største. SKAGENs gamle kjenning, Samsung Electronics, er for øyeblikket nummer 46 på listen, mens Norwegian Air Shuttle er ikke engang nevnt blant de 5000 selskapene. Enn så lenge. Og dersom noen skal inn på topp 100 listen, betyr det at andre skal ut.
Vi vet at ingen av selskapene blant topp 100 frivillig gir fra seg sin plass på listen.
Det er derfor vi analyserer og overvåker de dynamiske kreftene som påvirker verdens regioner, sektorer, enkeltselskaper og finansielle markeder. Selskaper som finner bedre og mer effektive måter å gjøre det samme på, enten ved ny teknologi, produkter eller tjenester vil gjerne klatre oppover på listene. Det kan også være ytre rammebetingelser som påvirker selskapene.
I tillegg ender noen selskaper i en situasjon hvor de ikke evner å fornye seg. De setter seg fast i en slags kvikksand, med gammeldags selskapskultur og troskap til tradisjoner.
Norwegian Air Shuttle startet som en liten utfordrer i Norge. I år vil selskapet ha flere passasjerer enn Scandinavian Airlines Systems (SAS), den gamle storheten i det skandinaviske flymarkedet. Det var ingen hemmelighet for SAS at lavkostselskapene var på vei oppover. På samme måte var Kodak tidlig ute med å se at digitale foto ville bli fremtiden. Men, de satt fast i kvikksanden og evnet ikke å snu i tide.
Dynamikken i verden de siste årene har vært at selskaper flytter opp og ned på listen i takt med at avkastningen flytter seg fra kapitalintensive industrier til idé- og kreative industrier som merkevare, software, farmasi, media og informasjonsteknologi. De seneste årene har teknologi og software vært blant vinnerne på den amerikanske børsen.
Ser vi litt mer historisk på det, kommer den høyeste avkastningen i aksjemarkedene fra alkohol og tobakk, mens skipsbyggere og skip har vært på bunnen. Det er dermed ikke et nytt fenomen at kapitalintensiv- og syklisk industri henger etter.
Men, kapitalintensiv industri kan også være kreativ – på sin måte. Enten gjennom konsolidering eller ved å utnytte infrastruktur for å skaffe inntjeningsvekst og høyere kapitalforrentning. Flere transaksjoner de siste to årene viser at denne løsningen brukes aktivt.
Et godt eksempel på transformasjon er fra markedet for mobiltelefoner. Her var det tidligere Nokia og så Blackberry som dominerte. Begge hadde/har funksjonelle telefoner designet av ingeniører. Likevel mistet de markedsposisjonen til Apple og Samsung Electronics.
SKAGEN har siden 1993 hatt en lang og god reise med selskaper som har klart overgangen fra gammelt til nytt. Samsung Electronics har vært en del av våre fondsporteføljer siden lille julaften 1997, og har bygget seg store på minnekort og forbrukselektronikk. Vi har hatt en fantastisk reise med selskapet. Avkastningen på investeringen har vært 30-gangen, og vi ser fortsatt oppside.
En viktig driver for selskaper på vei opp er at de har et sterkt kjernemarked. Enten i form av et stort og homogent marked som hjemmebase (f.eks. USA), eller en smal nisje med globalt fokus, slik farmasiselskaper har. Roche og NovoNordisk er gode eksempler i så måte.
Endinger i markedet skjer altså kontinuerlig og gir investorene en meget dynamisk—og utfordrende—arena å forholde seg til. Gode investeringer skapes ofte der selskapet fokuserer på å opprettholde sin kjernekompetanse, men samtidig beholder evnen til fornyelse. Så gjelder det selvfølgelig å få kjøpt seg inn når selskapet er feilpriset.
Vi har gjort det samme i 23 år, og kommer til å fortsette med det også i en raskt omskiftelig og dynamisk verden. Det lønner seg å ta kontrære standpunkt, og anvende sunn fornuft, når det brukes et langsiktig perspektiv på investeringer. På denne måten håper vi å dra nytte av de skiftene vi vet vil komme i verdens investeringslandskap.
Denne artikkelen har stått på trykk i Kapital