Hopp til hovedinnholdet
Sparing i fond chevron_right
Rådgivning chevron_right
Nyheter chevron_right
Kontakt oss chevron_right
Bærekraft chevron_right
Om oss chevron_right
Arrangementer chevron_right

Innholdet på denne siden er markedsføring

Portrett av en mann
Administrerende direktør i SKAGEN, Timothy Warrington

Kjære kunde

Dette er første gang jeg skriver til SKAGENs kunder i egenskap av administrerende direktør. Jeg ønsker å gi deg et innblikk i hva vi jobber med og hva vi ønsker å oppnå i SKAGEN. Jeg kommer til å fortsette å skrive på jevnlig basis.

Det er ikke til å legge skjul på at de siste årene har vært alt annet enn enkle. Vi har fått vår solide andel av utfordringer. Jeg har gjort det til mitt hovedmål å snu situasjonen.

Sterkere sammen

I løpet av mitt første halvår som administrerende direktør har vi hatt betydelig endring og fremdrift i SKAGEN. Etter oppkjøpet fra Storebrand har vi fått mulighet til å effektivisere tilbudet vårt og konsentrere det mot de områdene hvor vi har et fortrinn. Derfor tilbyr vi nå våre aktivt forvaltede aksjefond og nøye utvalgte fond-i-fondsløsninger som vi kaller SKAGEN Select. I tillegg tilbyr vi et av markedets største og beste utvalg av aksjefond. Forvaltningen av rentefondene har vi overført til Storebrand. Endringer i forvalterteamet, og andre fornuftige, langsiktige tiltak, forventer vi vil gi bedre stabilitet i organisasjonen og løfte avkastningen for kundene. Med en langsiktig eier i ryggen (Storebrand ble startet i 1767), kombinerer vår nye forretningsstrategi verdibasert forvaltning med et av Norges beste fondstilbud. I tillegg distribuerer vi våre fond side om side med Storebrand og Delphis fond til profesjonelle investorer utenfor landegrensene.

Vi har et godt sammensatt forvalterteam med et tydelig oppdrag, nemlig å levere solid avkastning. Det er inspirerende å se en ny generasjon porteføljeforvaltere som nå ser fremover med nye ideer, og er sultne på suksess. Vi har omorganisert SKAGEN i tråd med den nye strategien. Det innebærer blant annet at vi har overført våre dyktige IT-utviklere til Storebrand-gruppen – til glede for hele konsernet. Kostnadene er redusert, hovedsakelig gjennom stordriftsfordeler, mer fokusert drift og effektivisering. SKAGEN er neppe den eneste som står overfor utfordringer med nye reguleringer, konsolidering i bransjen og pressede marginer. Når vi nå deler infrastruktur med Storebrand, sikrer vi at vi holder oss i forkant av den teknologiske utviklingen. Ved å kombinere SKAGENs og Storebrands tilnærming til bærekraft, vil vi være bedre i stand til å forvalte kundenes penger og gi god avkastning, samtidig som vi gjør det mulig for fremtidige generasjoner å kunne dekke sine egne behov. 

Kunden først – alltid

Mye er nytt, men en ting som er uforandret er SKAGENs grunnleggende uavhengighetsfølelse, og vårt ønske om å utfordre etablerte sannheter, til glede for kundene. Det nye Anbefalt av SKAGEN-konseptet som er tilgjengelig på aksjesparekonto er en av landets beste løsninger for å spare i fond. Med over 600 aksjefond på fondslisten vår vil Anbefalt av SKAGEN gjøre det enklere å finne kvalitetsfond i det store utvalget. Vi ønsker å hjelpe kunden ved å gjøre det enkelt å velge, med en god digital opplevelse og tilgang til noen av de beste fondsekspertene i markedet.

Det tar tid før disse endringene får satt seg hos kundene. Vår ambisjon er at de skal være stolte over å spare hos oss. Både SKAGEN Avkastning og SKAGEN Tellus har nå fem stjerner (av fem mulige) hos Morningstar. SKAGEN m2 er rangert som nummer 5 av 227 globale eiendomsfond siste tre år av Citywire, og har fem stjerner siste tre år fra Morningstar. De færreste fondstilbydere er i nærheten av å levere bredden og dybden i det totale fondstilbudet som vi gjør.  Vi er stolte over det vi har oppnådd, men vi kan alltid bli bedre.

Nå har vi lagt grunnlaget for å forbedre avkastningen og gi bedre service til kundene. Det er fortsatt mange utfordringer foran oss. Som utvandret brite er jeg fortvilet over Brexit-fiaskoen. Det er vanskelig å ikke rase over den arrogansen som forårsaket det. Men, det britiske folket er pragmatiske og de kommer til å klare seg med hjelp fra gamle venner, som Norge. Vi er overbevist om at også våre britiske kunder vil oppleve det på samme måten. Våre ansatte i London vil fortsatt spille en nøkkelrolle mot våre profesjonelle kunder i Storbritannia.

25-årsjubileum

I år runder SKAGEN et kvart hundreår. Det er ikke en liten bragd i en bransje som har mange eksempler på mislykkede satsinger og store summer tapt. Grunnleggerne våre startet et lite, lokalt forvaltningsselskap på Vestlandet, som i dag har blitt til et respektert europeisk fondshus. I 25 år har kundene fått både markedsledende avkastning og perioder med korreksjon, meravkastning og mindreavkastning. SKAGEN har opplevd både vekst og tilbakegang, gode historier og dårlige. Det har vært lærerikt. I 25 år har vi utvidet horisonten. I dag har vi bredere perspektiv og større tilbud enn noen gang. Vi vet at jobben vi gjør utgjør en forskjell for kundene våre.

Jeg håper du vil ha glede av denne lille filmen vi har laget for å markere 25-årsjubileet.



Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutviklingen, forvalternes dyktighet, fondets risikoprofil og forvaltningshonorar. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap. Det kan være risiko knyttet til investeringer i fondet på grunn av markedsbevegelser, utvikling i valuta, rentenivåer, konjunkturer, bransje- og selskapsspesifikke forhold. Før investering anbefales kunder å sette seg inn i nøkkelinformasjon og prospekt som inneholder nærmere informasjon om fondet egenskaper og kostnader. Informasjonen finnes på www.skagenfondene.no. SKAGEN AS forvalter fondene etter avtale med Storebrand Asset Management.

keyboard_arrow_up