Innholdet på denne siden er markedsføring
Lavt verdsatt medieselskap interesserer SKAGEN Focus
Mediegiganten Viacom, som er SKAGEN Focus' siste investering, lå lenge helt i tet innen underholdningsbransjen, men med strømmetjenestenes fremmarsj har selskapet dabbet av.
Bølge etter bølge av endringer har skylt over mediebransjen de siste 15 årene. Tradisjonelle trykte medier har måttet vike plass for digitale kanaler. Særlig yngre brukere søker seg utelukkende til nettbaserte strømmetjenester som Netflix og Youtube. Tradisjonell lineær-tv i form av store kabeltilbud til forbrukerne har minsket dramatisk i omfang.
Et nytt medielandskap
Særlig i USA har skiftet vært markant. Der snudde tradisjonell lineær-tv allerede i 2012, bare fem år etter at de disruptive konkurrentene lanserte sine plattformer. Et annet eksempel er Spotify. Med 70 millioner betalende brukere har det svenske selskapet for alltid endret synet på hvor tilgjengelig musikk bør være. Spotify er på vei mot børsnotering, og blir av enkelte analytikere verdsatt til mer enn verdien på hele den amerikanske plateindustrien.
Mens strømmepioneren Netflix' aksjekurs har steget med rekordfart de siste to årene, og selskapet nå verdsettes til nær 100 milliarder dollar, vil få investorer involvere seg i det tradisjonelle medielandskapet. Dette til tross for at selskapene handles til priser vi ikke har sett på flere tiår.
Medieselskap av den gamle skolen
Det globale, høykonsentrerte aksjefondet SKAGEN Focus, som har hatt fremgang med å gå mot strømmen, hører til unntakene. Siden årsskiftet har forvalterne kjøpt seg inn i det amerikanske mediekonglomeratet Viacom, som historisk har vært en av de dominerende aktørene. I disse dager har Viacom en børsverdi på beskjedne 13 milliarder dollar.
- Med den nåværende vurderingen har aksjemarkedet stort sett diskontert bort Viacoms muligheter til å endres gjennom den sterke kontantstrømmen de fortsatt genereres, forklarer Jonas Edholm, porteføljeforvalter i SKAGEN Focus.
Gullgruve med innhold
Viacom sitter på en gullgruve av innhold, blant annet gjennom eierskap av filmselskapet Paramount Pictures og tradisjonelle tv-kanaler som Nickelodeon, Comedy Central og MTV. Viacom eies av holdingselskapet National Amusements, med den 94 år gamle mediemogulen Sumner M. Redstone og hans datter Shari Redstone ved roret.
I desember 2016 tok Robert Bakish over som ny administrerende direktør, etter en periode med interne stridigheter mellom den daværende administrerende direktøren og Redstone-familien.
Siden den gang har Bakish gjennomført en rekke gjennomgripende endringer, og har klart å stoppe nedturen. Han har ansatt nye sjefer for blant annet Paramount, og inngått nye distribusjonsavtaler med kabel-tvnettverk samt omprofilert tv-kanalen Spike. Seertallene og annonseinntektene for flere av Viacoms tv-kanaler, blant annet Nickelodeon, er blitt bedre. Også MTV har tatt viktige skritt fremover, selv om det gjenstår store omstillinger og utfordringer.
- Selskapets eiendommer og katalog av titler i Paramoun Pictures tilsvarer en svært stor del av nåværende børsverdi. Det er behov for å få selskapets innhold inn i distribusjonsmodeller som er direkte rettet mot forbrukerne, og vi tror dessuten at den nye ledelsen vil kutte kostnadene kraftig, sier Jonas Edholm.
Endringer som kan utløse verdier
En mulig trigger er også at aktivistinvestoren Gamco, Viacoms nest største eier, presser på for å skille ut Paramount Pictures eller International Media Networks.
- Det pågår dessuten en konsolideringsbølge i sektoren, hvor de tradisjonelle medieselskapene vil bli større for å oppnå synergier og møte konkurransen bedre. Det er ikke urimelig å se for seg at Viacom vil delta i denne prosessen, sier Edholm.
Mot slutten av 2017 kjøpte eksempelvis Disney den største delen av 21st Century Fox og skapte en mediegigant for streamingtjenester.
I 2015 lanserte selskapet en ny strømmetjeneste i Norge, MTV Play og TV-kanalen Comedy Central.
Note: I skrivende stund utgjør Viacom 2,5 prosent av porteføljen til SKAGEN Focus.