Det er som kjent vanskelig å spå om fremtiden. Selv for aktive selskapsplukkere som SKAGEN, som fokuserer på selskapenes evne til å skape verdi, er utfordringen at disse påvirkes av den økonomiske utviklingen. Den beste måten å minske problemet er å kjøpe aksjer i lavt verdsatte selskaper som er relativt sett motstandsdyktige mot store svingninger. Handles aksjene når de er på salg, er naturlig nok sjansen for at selskapene er undervurdert større.
Medisin for menneskets beste venner
Et eksempel av nyere dato er aksjefondet SKAGEN Globals kjøp i første kvartal i år. Da aksjen til det japanske konglomeratet Nissan Chemical Industries falt under børsturbulensen i begynnelsen av året, var fondets forvaltere raske med å kjøpe seg inn.
– Nissan Chemical har vært på radaren lenge. Vi traff ledelsen i Japan for et par år siden, og har bare ventet på en god anledning til å kjøpe oss inn, sier SKAGEN Globals hovedforvalter Knut Gezelius.
Nissan Chemical har spesialisert seg på ulike nisjer med høy lønnsomhet, blant annet teknologi, kjemi og medisin. De legger mer ressurser på forskning og utvikling enn de fleste konkurrentene. Et lovende område er dyremedisin, som vokser i takt med en stadig mer velstående middelklasse, som betrakter husdyr som familiemedlemmer.
Gullgruve med data
En annen nykommer i SKAGEN Globals er eieren av New York-børsen, Intercontinental Exchange (Ice). Med sin dominerende posisjon innen børsnoteringer sitter selskapet på en gullgruve av data, som ligger til grunn for markedsinnsikter og analyser hos en tredjepart. Ice har også en stabil, visjonær og aksjonærvennlig ledelse som har vært med i over ti år, og som gang på gang har posisjonert selskapet riktig. Ice kom inn i porteføljen mot slutten av 2017. Da aksjen leverte negativ relativ avkastning i begynnelsen av året, økte forvalterne posten. Nå er selskapet blant de fem største investeringene, og utgjør over fire prosent av fondet.
– Ice tjener penger både når folk kjøper og selger. De eier også alle børsdata, og det kommer til å bli en stadig mer verdifull, ikke-kopierbar vare fremover. Dette er et selskap vi tror på langsiktig de kommende fem til ti årene, sier Knut Gezelius.
Hotellenes Ferrari
I urolige tider får man også mulighet til å bygge posisjoner i nye investeringsideer, som vanligvis kan ha begrenset likviditet. I løpet av forrige kvartal kjøpte Global-teamet aksjer i den asiatiske luksushotellkjeden Shangri-La (i skrivende stund mindre enn én prosent av fondet).
Tesen er at selskapet vil vokse i det kinesiske markedet, og, i en viss utstrekning, ekspandere via franchise. Det siste bør være lønnsomt, siden man ikke behøver å bruke egen kapital for å bygge hoteller, men får en regelmessig strøm av lisensinntekter.
Oppover i turbulensen
I urolige tider fins det også kvalitetsselskaper som i stedet for å falle, går i motsatt retning. Bilsikkerhetsselskapet Autoliv, som har vært med lenge i SKAGEN Globals portefølje, steg 15 prosent i første kvartal. Etter at den tidligere konkurrenten Takata gikk konkurs på grunn av en defekt i 70 millioner av airbagene deres, har Autolivs markedsandel økt i takt med at de har vunnet over 50 prosent av ordrene i visse perioder.
Autoliv toppet næringslivsavisenes nyhetsstrøm nylig, da aktivistinvestoren Christer Gardells Cevian Capital kjøpte opp rundt 8 prosent av selskapet. En utløsende faktor for å frigjøre verdier, er den kommende oppdelingen i to børsselskaper: Autoliv og det nye teknikkselskapet Veoneer. Dette vil bli ledet av den visjonære og aksjonærvennlige Jan Carlson.
Innhold som vokser
Nok en aksje som steg i kvartalet er amerikanske Adobe, som er ny i SKAGEN Globals portefølje. Selskapet er verdensledende inne bildebehandlingsprogrammer og webverktøy. Selskapet har steget nesten 10 prosent bare siden vi kjøpte oss inn. Ved å konvertere sine brukere til abonnenter har forutsigbarheten i inntektene økt, og programmene blitt mer gunstig priset.
Denne kombinasjonen fører til høyere kvalitet på kontantstrømmene, som igjen gir grunn til en høyere verdsettelse. Adobe er godt posisjonert på flere måter: Produksjon av innhold til sosiale medier og andre kanaler spås fortsette å øke, og selskapet har dessuten en monopollignende posisjon.