Den årlige forbruksfesten Singles' Day er som Black Friday og Cyber Monday til sammen – på steroider. Kineserne slo alle tidligere rekorder i netthandel da de hamstret luksusmerker, ny elektronikk og alminnelige forbruksvarer som aldri før den 11. november. Salgstallene er en god indikator for den voksende kinesiske middelklassens kjøpekraft. Omsetningen nådde svimlende 150 milliarder kroner, en økning på 24 prosent fra fjorårets handlebegivenhet. Til sammenligning tilsvarer denne dagen Brasils samlede forventede omsetning for e-handel i 2016. Selv om den kinesiske befolkningen er sju ganger så stor som den brasilianske setter det tingene i et visst perspektiv.
Utnytter muligheter i Kina
Utviklingen i den kinesiske kjøpekraften har lenge vært på radaren til porteføljeforvalterne. Det er noen enorme økonomiske krefter i spill når kjøpekraften i Kinas voksende middelklasse våkner. Og vi har kun sett toppen av isfjellet. I 2012 utgjorde den øverste middelklassen * 14 prosent av alle innbyggerne i byene. Det tallet forventes å vokse til 54 prosent innen 2020. SKAGENs aksjeporteføljer inneholder allerede et bredt spekter av selskaper som nyter godt av økende forbruk i dette samfunnslaget, blant annet varemerkeprodusenter, e-handel, programvare, bilindustrien, telekom og logistikk.
Eksempler på aksjeplukking
To av hovedrollene på Singles' Day ble spilt av Alibaba og i mindre grad Tencent, som sto for de viktigste handelsplattformene på nett. Alibaba var pioneren som i 2009 bidro til å gjøre Singles' Day til en av de største handelsdagene i verden. I det globale aksjefondet SKAGEN Focus er vi indirekte eiere i Alibaba via Softbank, den nest største posisjonen i fondet på 4,5 prosent. Softbanks tilknyttede betalingsløsning, Alipay, håndterte mer enn en milliard transaksjoner i løpet av de 24 timene. I dagene etter håndterte Alibabas logistikkdivisjon mer enn 657 millioner pakker.
Vekstmarkedsfondet SKAGEN Kon-Tiki eier den andre store platformtilbyderen Tencent via Naspers (34 prosents eierandel). Tencent eier de to svært populære nettverksplattformene QQ og WeChat, som danner rammen for netthandelskanalen JD.com. Naspers er blant de ti største posisjonene i fondet med 4,2 prosent av SKAGEN Kon-Tikis portefølje.
Vestlige merker i kikkerten
Hvis du som investor gjerne vil surfe på bølgen av den kinesiske forbruksfesten bør du se etter de bransjer og sektorer som kan nyte godt av middelklassens forbruksmønstre. Det gjelder ikke bare de berørte logistikk-, betalings-, og handelsvirksomhetene i Kina som gjør Singles' Day mulig. Like viktig er det å kikke på de vestlige merkevareprodusentene som er den egentlige hovedattraksjonen på Singles' Day.
En av årets sterkeste tendenser var nemlig kinesernes appetitt på vestlige luksusmerker. Den voksende øvre middelklassen går etter kvalitet. De vil heller kjøpe et dyrt kvalitetsprodukt med en sterk fortelling enn flere billige produkter. Det gir nye muligheter i luksussegmentet som har fått et kursfall det siste året, på grunn av vekstbekymringer i Kina, Brexit og flere interessante aksjer innen europeiske og amerikanske merkevarer. Det er en trend som våre porteføljeforvaltere er svært oppmerksomme på.
* McKinsey definerer den øvre kinesiske middelklassen som mennesker med en årlig disponibel inntekt mellom 16.000 og 34.000 USD.