Mens vi langsomt tilpasser oss det som kan minne om en slags ny normaltilstand blir det stadig tydeligere at Covid-19 ikke er ferdig med oss ennå. Selv de landene som var minst berørt av viruset sliter fortsatt med lokale utbrudd. Det er merkelig å se hvordan noen helt åpenlyst blåser i myndighetenes retningslinjer og oppfører seg som om ingenting er forandret.
Sommeren er her og vi ser vel alle frem til ferie. Jeg håper likevel vi kan ta individuelt og kollektivt ansvar og fortsatt være årvåkne for den alvorlige trusselen som viruset utgjør. Selv om det kan være fristende å lukke øynene en stund.
Markedene holder seg fortsatt godt, hvis man ser bort fra de forventede svingningene. I noen sektorer og regioner regner man faktisk nå med en raskere innhenting enn først forventet. Jeg deler SKAGEN Global-forvalter Knut Gezelius' tillit til at markedet er intelligent og jeg er helt enig i hans råd om å agere langsiktig og være fullt investert.
2025-strategi
På denne tiden av året vender vi i SKAGEN blikket mot selskapets fremtid. Nå ser vi frem mot 2025. Hvordan vil verden se ut da? Vil Kinas fremvekst bli en trussel som mange frykter – og vil Russland vise seg å være en mer medgjørlig nabo, nå hvor Putin har sikret seg makten frem til 2036? Betyr den siste tidens gode resultater for verdiaksjer at det nå blir den foretrukne investeringsstilen fremover? Når millennials og generasjon Z (den grønne generasjonen) nå begynner å investere vil det føre til mer uformelle community-baserte investeringsmetoder, fremfor tradisjonell forvaltningsvirksomhet?
Bærekraft og digitalisering vil uten tvil fortsette å forme utviklingen av finansindustrien. Ansvarlige investeringer utgjør nå 38,8 prosent av alle globale investeringer – og trenden fortsetter [1]. I 2022 regner man med at 82 prosent av alt innhold på nett vil være video [2]. Det er sannsynlig at samfunnet vil forvente mer av investeringsbransjen – det er krav vi hilser velkommen.
Perioder med refleksjon og analyse er livsnødvendige. Én ting er jeg sikker på: Vi vil fortsatt ha kundenes interesser som det viktigste fokuspunktet, og vi vil se på nye metoder for å sikre investorenes finansielle fremtid. Det er tross alt det som er selve formålet med SKAGEN.
Sommerlesning
Hvert år har jeg gjort det til en vane i sommerferien (i tillegg til bunken med romaner og faglitteratur) å lese "Kilden" av Gabriel Scott. Den er skrevet i 1918 og skildrer en tilsynelatende enkel historie om en fisker, Markus, i Sør-Norge. Han har funnet fred med seg selv og omgivelsene han lever i. Det er en svært rørende fortelling som diskret nikker til de iboende gode i oss alle – til toleransen og tilgivelsen. I år, kanskje mer enn noen gang, er det en passende bok til den tiden vi befinner oss i.
God sommer
Henvisninger:
[1] Global Sustainable Investment Alliance 2019 report
[2] Influencer Marketing Hub