Over hele Europa ser vi mennesker som endelig slipper fri fra strenge restriksjoner. Jeg syns det er rart å tenke tilbake på hvordan det var å håndhilse eller gi noen utenfor husholdningen en klem. Livet vil naturligvis bli litt annerledes, særlig frem til vi får en effektiv vaksine i stor skala, kanskje lenger. Vi blir nødt til å hjelpe hverandre med å tilpasse oss til det nye hverdagslivet, og samtidig holde nye infeksjonsbølger unna.
Nå er det tid for selvransakelse og evaluering. Mange land har allerede begynt å diskutere hvor effektive tiltakene deres har vært. Sannheten er at hvert land gikk inn krisen med ulike styrker og svakheter. Noen hadde smertelig erfart tidligere pandemier, andre har solide helsevesen, mens andre igjen hadde en lydhør befolkning og kulturelle eller geografiske fordeler. Det vi vet er at det har vært et kollektivt sammenbrudd i den globale ledelsen. Globale og regionale organisasjoner snublet, delvis ved ikke å gjøre noe, og for det meste fordi vi ikke har gitt dem nok ressurser og fullmakter. Nasjonale tiltak er vel og bra, men hvis vi ikke blir flinkere til å koordinere og samarbeide i fremtiden, vil vår evne til å håndtere slike pandemier fortsatt være sårbar. Ebolapandemien i Vest-Afrika ga oss the Coalition for Epidemic Preparedness and Innovation (CEPA) – en organisasjon som støttes av både Norge og Storbritannia. Kanskje vil denne pandemien øke støtten og finansieringen til CEPA, WHO og tilsvarende organisasjoner. Jeg håper det.
Nå er utfordringen å lære å skape en bedre og mer bærekraftig verden sammen. Det er vi i SKAGEN er glade for å kunne forplikte oss til.
Kundeservice i SKAGEN
I mai vil også SKAGEN-ansatte komme tilbake på kontoret i kontrollerte former. Vi følger myndighetene retningslinjer og våre egne sikkerhetsrutiner. Vi vil etter hvert tillate en "skiftordning" hvor ansatte kan være på kontoret dersom det er mulig. Dette vil gjøre det mulig for oss igjen å kunne møte kunder. Det vil skje i kontrollerte former og etter avtale. Vi vet at ikke alle kundene våre er spesielt begeistret for kun å ha virtuell kontakt med rådgiveren sin, og vi kommer med mer informasjon om kort tid.
Naturligvis vil vi fortsatt utvikle vår digitale kundekontakt, og vi skal kommunisere ofte og med forbedret kvalitet etter hvert som våre digitale verktøy utvikles. Perioden med restriksjoner har virkelig satt fart på utviklingen av mer sofistikert digital samhandling med kundene, og det gleder oss å være med på denne utviklingen.
Tilbake til en ny normal
Nå som den globale økonomien begynner å starte opp igjen vil mange sikkert ta en ny vurdering av porteføljen sin. Det internasjonale pengefondet IMF anslår 12 prosents tilbakegang for den globale økonomien i dette kvartalet, men forventer at vi er tilbake på nivået fra før koronakrisen mot slutten av 2021. Som en langsiktig investor har ikke SKAGEN spesielle evner til å forutse markedsbevegelsene. Det vi vet er at kapitalmarkedene ligger foran den virkelige økonomien. De med kort investeringshorisont må trå varsomt, for det kommer til å bli svingninger fremover. For mer langsiktige investorer er det klare muligheter. Mitt råd er fortsatt at du bør søke råd fra en av SKAGENs rådgivere. For deg som syns det er vanskelig å vurdere om det lønner seg å investere nå, er en månedlig spareavtale en smart mulighet. Men igjen; søk råd.
Covid-19 pandemien er langt fra over. Det er viktig at vi alle er oppmerksomme på at det kan komme nye bølger, og at vi beskytter både helsevesenet og de som er spesielt utsatt for smitte. Det er lite trolig at jeg får se min eldre far i Yorkshire i nær fremtid. Akkurat nå, her i Norge, kan vi gratulere oss selv at vi møtte den første bølgen kompetent, og i tillegg huske på tragedien som har rammet mange iblant oss. Nå er utfordringen å lære å skape en bedre og mer bærekraftig verden sammen. Det er vi i SKAGEN er glade for å kunne forplikte oss til.