Hva er forskjellen på et statussymbol og en statusoppdatering? Det er helt avgjørende for fremtidens marked, hvis man skal tro merkevareguruen Matt Britton. De siste ti årene har han markert seg som en av USAs ledende eksperter på millennials og deres forbruksvaner. Han er mannen som verdens største selskaper ringer til når de skal bli litt klokere på fremtidens forbrukere. Han er også fast gjest hos CNBC, Bloomberg, Financial Times og Forbes. Millennials er betegnelsen på generasjonen som er født mellom 1981 og 1996.
Jakten på en statusoppdatering
Ungdommen er ikke like opptatt av å eie statussymboler som generasjonene før dem. Millennials er i større grad på jakt etter øyeblikkene som kan fungere som en iscenesettelse på Snapchat, Twitter eller Instagram. Hvorfor betale titusenvis av kroner for en dyr Guccikjole, når du kan leie den for en kveld og dele bildene på sosiale medier for en brøkdel av prisen? For fremtidens forbrukere er det selve statusoppdateringen som er målet, ikke permanent eierskap.
Eksempelet med kjolen fra Gucci virker kanskje ubetydelig i en større økonomisk sammenheng. Men det er uttrykk for en megatrend som kan få vidtrekkende konsekvenser for den global økonomien, og det gir muligheter for den våkne investoren. Varehandel, eiendomsbransjen og bilindustrien må være innovative for ikke å tape terreng til nye «disruptive» aktører, båret frem av en digital generasjon som er i full gang med å endre spillereglene.
Kompromisser for det optimale
Fremtidens forbrukere er klare til å kompromisse på en rekke områder i livet, hvis de kan få råd til de store delbare øyeblikkene. De tåler å flytte sammen og bo på langt færre kvadratmete, hvis de kan bo bilig. Men det må være sentralt slik at deres personlige fortelling kan utfolde seg optimalt.
De drømmer ikke om å eie en dyr bil. Den står uansett stille det meste av tiden og faller i verdi. Til gjengjeld vil de gjerne kjøre billig med Uber og så betale dyrt for å kjøre i en fotogen Porsche en gang i blant. Når du handler i hverdagen vil de ha billige produkter, så de får råd til de store opplevelsene i livet. Hvis de kjøper et dyrt produkt er det fortellingen, eller brandingen, som er viktigst. Alt mellom de dyre merkevarene og de billige hverdagsproduktene vil forsvinne med tiden, hevder Britton. 1000 år gamle markedskrefter er under kraftig press av en ny generasjon.
Den digitale tidsalderen har gjort det mulig å skape sterke nettverk hvor vi låner av hverandre. Og millennials-generasjonen er den første til å ta det til seg. «Hvorfor eie når man kan leie», er det nye mantraet som har gitt grobunn for selskaper som AirBnB, Uber eller Nabohjelp fra mer hjemlige forhold. Delingsøkonomien er her allerede og ifølge Matt Britton vil den revolusjonere markedene slik vi kjenner dem.
Inspirasjon til å finne fremtidens vinneraksjer
Delingsøkonomiens fremmarsj er kun et av eksemplene Matt Britton vil ta opp på Nyttårskonferansen. Han slo for alvor gjennom etter utgivelsen av bestselgeren «YouthNation», som har posisjonert ham som en av USAs mest brukte eksperter på ungdomskultur og deres forbruksvaner. Foredraget hans er tempofylt med masse inspirasjon til den nysgjerrige investoren. Forbered deg på å bli presentert for merkevarer og tendenser du aldri har hørt om før.
Millennials på 15 sekunder
Millennials er definert som personer som er født mellom 1981 og 1996. Det betyr at de eldste nå er i trettiårene og på vei inn i arbeidsmarkedet. De er digitale innfødte og er vokst opp med Internett. Millennials blir til tider kalt «meg-generasjonen» av de som er eldre enn dem. De er bereiste, velutdannet og klare for omstilling.
Vil du høre Matt Britton på Nyttårskonferansen? Meld deg på her
Les mer om SKAGEN Fondenes Nyttårskonferanse