Du kan ikke si jeans uten å si Levi's. Og nå kan man heller ikke snakke om porteføljen til SKAGEN Fcus uten å nevne den verdenskjente denimgiganten. Forvalterne i SKAGENs fokuserte aksjefond kjøpte seg nemlig inn i selskapet i juli. Det store spørsmålet er hvorfor?
- Fordi det hadde vært galskap å la være, er det korte svaret fra porteføljeforvalter i SKAGEN Focus Jonas Edholm.
- Frykten for en forbrukerresesjon har presset Levi's aksjen ned til et nivå vi ikke har sett siden vi var på pandemiens absolutte bunnpunkt. Det har gitt oss mulighet til å kjøpe oss inn i en av verdens sterkeste merkevarer – vel og merke en merkevare med store vekstmuligheter, til ti ganger inntjeningen, og altså en betydelig rabatt sammenlignet med aksjens verdi, sier Jonas.
Har lett lenge
SKAGEN Focus-forvalterne hadde vært på moteaksje-jakt en stund.
- Vi hadde lett lenge etter en ny posisjon i affordable fashion-sektoren. Vi regner absolutt ikke med at det blir en reise uten dumper på veien. På kort sikt kan aksjen vise seg å være svært volatil. Men vår forventning om en 50 prosents oppside over tre år bekreftes når vi analyserer den balanserte veksten, og også nå vi ser på den diskonterte kontantstrømmen (DCF), sier forvalteren.
Levi's gikk på børsen, igjen, i mars 2019 etter å ha vært avnotert fra 1985. Kursen var 17 dollar per aksje. Ved inngangen til 2022 nådde kursen 28 dollar, og falt med resten av markedet utover året, til den nådde 16 dollar i juli og forvalterne trykket på kjøpsknappen.
- Nærmest uansett hvordan vi regnet på det var aksjen åpenlyst billig, med god balanse og lav gjeld, sier Jonas, og legger til som et annet eksempel på aksjens styrke, at Levi's har lansert et årlig tilbakekjøpsprogram av aksjer på 750 millioner dollar.
Sterk butikkvekst
Levi's har vært i sterk vekst lenge, mest i det fysiske butikknettverket deres. Deres direct-to-consumer-salg, med mer enn 50.000 butikker verden rundt, står for 36 prosent av omsetningen. Det ventes å øke til 55 prosent innen 2027. Omvendt står netthandelen for kun 8 prosent av omsetningen, men er forventet å vokse det også.
Fram mot 2027 satser konsernet på å åpne 80 nye butikker, i et eiendomsmarked hvor tilbudet overstiger etterspørselen. Det er dermed mulig for selskapet å skaffe seg butikklokaler med god beliggenhet til en stor rabatt på leien.
Forvalterne i SKAGEN Focus har stor tillit til at nettopp forbruksaksjer vil hente seg fint inn etter det naturlige fallet som følge av høyere renter og økende priser. Kursmålet er satt til 26 dollar, og forvalterne forventer å nå dette nivået i løpet av de neste tre årene, nesten uansett hvilken vei de makroøkonomiske vindene blåser sier Jonas Edholm:
- Til en så gunstig anskaffelsespris mener vi at risikoen for resesjoner er priset inn. Bare den siste måneden har vi sett en rotasjon mot mer langsiktige aksjer, sier han.
Klar verdi i merkevaren
Og forstavelsen "langsiktig" kan man trygt sette på Levi's, som har bevist sin overlevelsesevne siden selskapet ble startet i 1853.
- Det er en klar verdi i merkevaren. Alle kjenner det og konkurrentene er få. Så markedsposisjonen er ikke truet. I tillegg har de en sterk ledelse og gode ekspansjonsmuligheter – både i butikknettverket, men også i nye segmenter, sier Jonas.
For et par måneder siden kjøpte Levi's seg inn i yogaklærpodusenten Beyond Yoga, som skal brukes som en brekkstang for ytterligere ekspansjon. Merkevaren veier nemlig langt tyngre hos mannlige forbrukere enn kvinnelige, som kun utgjør en tredel av kundene.
- En av de vekstkatalysatorene vi ser i Levi's er nettopp de gode mulighetene til å ekspandere driften gjennom økt fokus på kvinnelige forbrukere. Det kan skje både gjennom hovedforretningen Levi's og gjennom oppkjøp som eksempelvis Beyond Yoga, forklarer Jonas.
Konklusjonen er kort og konsis:
- Bare siden vi kjøpte oss inn er markedsverdien økt fra 6,5 milliarder dollar til 7,6 milliarder. Utsiktene er lyse.