Jeg har sagt det før, men det er verdt å gjenta: Brasil kan bli kjent på grunn av størrelsen, kontrastene og overfloden. Landet har ikke mye infrastruktur, men på den annen side så mange naturressurser at det kan være vanskelig å forstå. På vår fjerde reisedag i Brasil opplevde forvalterne i SKAGEN Kon-Tiki og jeg hvordan et enormt mangfold av produkter som kan skapes gjennom nær identiske industrielle prosesser. Et av selskapene som virkelig legger vekt på dette er Raizen, som utvinner et bredt spekter av energiprodukter basert på én ressurs: sukkerrør.
Vi startet med å bli kjent med noen av selskapets nøkkelprosjekter da vi besøkte dem i São Paulo. Til tross for at man ser flere og flere ladestasjoner for elbiler på brasilianske bensinstasjoner, er det utenkelig at det blir en mirakuløs vekst i antall elbiler i Brasil. For landets infrastruktur og enorme geografiske avstander gjør det vanskelig. Faktisk er det forventet at hybridbiler og elbiler bare vil utgjøre 8 prosent av den brasilianske bilparken i 2040. På grunn av prisen er elbilen et luksusprodukt i Brasil, og landet har i stedet en ekvivalent til hybridbilen, nemlig et såkalt blandet kjøretøy som går på en kombinasjon av bensin og biodrivstoff utvunnet fra etanol, med lavere CO2-utslipp. Konvensjonell gass, som selges på bensinstasjoner, blandes med 27 prosent etanol, og med tiden kan det også komme elbiler og hybridbiler som går på etanol.
Sirkulær retning
Vi besøkte to av Raizens fabrikker i delstaten São Paulo. Her bruker de 1,2 millioner sukkerrør årlig for å produsere et bredt spekter av produkter. De bruker en ny løsning kalt «E2G». Løsningen er basert på 2. generasjons etanol, hvor restproduktet fra den opprinnelige etanolproduksjonen, «bagasse», brukes til å lage etanolgass til enten strøm eller direkte bruk. De klarer å hente ut 50 prosent mer ved å bruke sukkerrør og bagasse-avfall fra konvensjonell etanolproduksjon, uten å legge beslag på mer jord samtidig. Sukkerrør har en rekke gunstige ESG-egenskaper sammenlignet med alternativer som mais og korn. Samtidig er det heller ikke en ressurs som brukes til for eksempel fôr- eller brenselprosesser. Kjernen i Raizens energiproduksjon er etanol, som brukes til drivstoff, elektrisitet og biogass. Alle sikter mot sirkulærproduksjon, og avfallsproduktet brukes som gjødsel i landbruket.
EESG – introduserer økonomi til bærekraft
Raizen er delvis eid av holdingselskapet Cosan, som fokuserer på sine datterselskaper i sin historiefortelling. På turen møtte vi Cosans administrerende direktør, som forklarte at det å slippe ut lite karbon ikke bare er bra for bunnlinjen – men også for miljøet. Miljøet er årsaken til at Cosan har innlemmet EESG i selskapet, noe som betyr at det i tillegg til de vanlige ESG-delene også fokuserer på økonomi. Selskapet er investert i fem ulike områder med konkurransefortrinn i Brasil, og de skaper verdier for sine datterselskaper ved å være en operativ investor med klare innspill til hvordan selskapene kan forbedre sine prestasjoner.
Brasil har enorme ressurser til rådighet, og selskaper som Raizen klarer virkelig å utnytte disse til det fulle. Bruken av sukkerrør til en lang rekke formål er et godt eksempel på hvordan sirkulærøkonomien vinner terreng. Mens veksten i elbiler kan være lav, har landet funnet et alternativ i de såkalte blandingsbilene. I tillegg er landets fokus på ESG også oppmuntrende, og det viser at landet er mer enn bare størrelse og kvantitet.