Aksjer i fremvoksende markeder har hatt en positiv start på 2025 med en oppgang på 3,9 prosent i euro. Oppmuntrende nok har de holdt tritt med utviklede markeder (+4,0 prosent) og avvist bekymringer knyttet til tollsatser og potensielle handelskriger under den nye amerikanske presidenten (mer om dette senere).
2025 har også vært et begivenhetsrikt år for fremvoksende markeder på andre områder. Den kinesiske AI-oppstartsbedriften DeepSeek kunngjorde i januar at de hadde utviklet en åpen kildekode-modell for store språkmodeller på en brøkdel av den tiden og kostnaden som teknologiselskaper i utviklede markeder benytter. Dette medførte et midlertidig tap av flere milliarder dollar i markedsverdier. Flere av fjorårets trender har snudd, særlig med at aksjene i Latin-Amerika har begynt å hente seg inn, mens Asia har ligget etter.
SKAGEN Kon-Tiki har hatt en enda sterkere start på året og har slått EM-indeksen med 2,1 prosentpoeng. Fondet opplevde et relativt utfordrende 2024, noe som skyldtes en overvekt i Brasil og Korea – to av fjorårets dårligst presterende fremvoksende markeder med tap på henholdsvis 25 prosent og 18 prosent i euro.
– Kina var vår mest vellykkede eksponering i fjor, både med tanke på den sterke markedsutviklingen og den betydelige verdiskapningen gjennom vår aksjeplukking, forteller porteføljeforvalter Fredrik Bjelland. Vi gjorde også gode investeringer i Korea, spesielt gjennom Value Up-programmet, der banksektoren viste sterkt momentum. I Brasil gikk derimot utvelgelsen dessverre ikke vår vei, særlig for de selskapene med høyere gjeld som ble rammet av økte finansieringskostnader, sier han.
I år har fondet gjort noen porteføljeforandringer ved å redusere eksponeringen mot Kina, med utsalg av posisjoner i Ping An, Prosus og Naspers etter en sterk aksjekursutvikling. Midlene er i stedet blitt investert i nye selskaper som Petrobras, det brasilianske statseide olje- og gasselskapet, Axis Bank – Indias tredje største private bank – og Walmex, det meksikansknoterte datterselskapet til Walmart (se boks nedenfor).
En kvalitetsportefølje til en attraktiv verdivurdering
De ledende EM-multiplikatorene ligger nå på 13,6 ganger forventet inntjening, noe som er noe under det historiske gjennomsnittet på 14,0 ganger. Samtidig handles disse multiplene omtrent 40 prosent rimeligere enn i utviklede markeder – nesten halvparten av prisen på amerikanske aksjer.
Kon-Tikis portefølje, med en verdivurdering på 7,8 ganger inntjening, er over 40 prosent billigere enn EM-indeksen, med en estimert oppside på 42 prosent over de neste to årene basert på dagens kursmål. Dette uten at vi ofrer kvalitet; ifølge analyser fra Morningstar ligger fondet bare noe under gjennomsnittet for Global Emerging Markets Equity og i toppen av Kon-Tikis eget historiske femårsintervall.
Porteføljens vekt på små- og mellomstore selskaper bidrar til verdivurderingsrabatten, forklarer Bjelland:
– Vår eksponering mot store selskaper er lavere enn i referanseindeksen, og også lavere enn gjennomsnittet for fond i vår kategori. Vi har erfart at investeringsutbyttet av vår research er størst blant de mindre selskapene, og teamet vårt finner stadig nye, interessante muligheter, sier Fredrik.
Denne posisjoneringen bidrar også til en høy aktiv andel – hvor mye porteføljen skiller seg fra referanseindeksen – noe som er avgjørende for å oppnå bedre relativ avkastning.
Lyse utsikter
Selv om fremvoksende markeder har startet sterkt i år, er investorene fortsatt varsomme med tanke på fremtiden, særlig ettersom USA øker handelsspenningene. Under Trump ble det innført store tollsatser mot Kina, som ble videreført under Biden-administrasjonen. Til tross for dette doblet Kinas handelsoverskudd seg over en åtteårsperiode, med økt eksport til både USA og andre land. Kina har i dag blitt den viktigste handelspartneren for de fleste land, noe som viser at økonomier og selskaper kan blomstre til tross for politisk uro.
– Selv om land skulle havne i en handelskrig med USA, finnes det alternativer, forklarer Bjelland. Et alternativ er å satse på hjemmemarkedet. Mellom 2020 og 2024 økte kinesiske selskaper sin andel av det innenlandske bilmarkedet med 37 prosent, til skade for produsenter fra Japan, Europa, USA og Korea. Et annet alternativ er å satse internasjonalt – Kina har blitt verdens største bilutvikler ved å innta markeder utenfor USA, særlig i fremvoksende økonomier der tradisjonelle produsenter har mistet terreng.
SKAGEN Kon-Tiki er godt rustet til å navigere i dette stadig skiftende markedet, med en portefølje av håndplukkede, undervurderte selskaper som er diversifisert på tvers av regioner og sektorer. Bjelland oppsummerer:
– Vi mener at våre investeringer tilbyr en svært attraktiv balanse mellom kvalitet og den prisen vi har betalt. Dette kan bli enda viktigere dersom tollrelatert volatilitet vedvarer, både for å unngå tap og for å finne de beste vinnerne.
Lenke til videoen med Fredrik Bjelland
Walmex: En fremtredende mulighet i Mexico
Nylig investerte SKAGEN Kon-Tiki i den meksikanske detaljhandelsaktøren Walmex, som historisk har hatt en premie i forhold til morselskapet Walmart takket være en imponerende evne til å skape verdi. Denne premien har imidlertid blitt presset sammen de siste 18 månedene, delvis på grunn av et svakt meksikansk aksjemarked, noe som nå gir en stadig mer attraktiv risikojustert avkastning, forklarer Bjelland:
– I motsetning til andre lokalt noterte datterselskaper, som ofte handles med en premie på 25 prosent i forhold til morselskapet – og opp til 250 prosent i India – er Walmex notert til mindre enn halvparten av inntjeningsmultiplikatoren til Walmart, til tross for raskere vekst og bedre lønnsomhet.
Til tross for et utfordrende makroøkonomisk klima i Mexico, mener teamet at Walmex har en svært robust forretningsmodell. Selskapet har klart å ta markedsandeler jevnt og levere attraktive økonomiske resultater.
– Selskapet følger den vellykkede netthandelsstrategien som har gitt Walmart i USA en positiv revaluering. Da vi besøkte Mexico i januar, la vi merke til at Walmex også bygger opp verdifulle økosystemer rundt butikkene sine med digitale betalingstjenester, telekomtjenester og lojalitetsprogrammer, avslutter Bjelland.
All informasjon gjelder per 31.01.2025 med mindre annet er oppgitt.