Innholdet på denne siden er markedsføring
Investorers rettigheter
Innledning
SKAGEN AS (SKAGEN) er et verdipapirforetak godkjent av Finanstilsynet til å yte porteføljeforvaltning etter verdipapirhandelloven. Selskapet har registrert hovedkontor i Løkkeveien 93, 4008 Stavanger.
SKAGEN er en del av Storebrand-konsernet og eies 100 % av forvaltningsselskapet Storebrand Asset Management AS. Storebrand Group består av alle selskaper som eies direkte eller indirekte av Storebrand ASA.
SKAGEN forvalter følgende fond på vegne av Storebrand Asset Management:
- Aksjefondene SKAGEN Vekst, SKAGEN Kon-Tiki, SKAGEN Global, SKAGEN m2 og SKAGEN Focus.
- Kombinasjonsfondene SKAGEN Select 15, SKAGEN Select 30, SKAGEN Select 60, SKAGEN Select 80 og SKAGEN Select 100.
Hensikten med dette dokumentet er å gi et sammendrag av investorrettighetene i samsvar med EUs forordning om distribusjon over landegrensene (EU 2019/1156).
Hvis du trenger ytterligere informasjon om investeringsvilkårene, kan du se prospektet som er tilgjengelig på www.skagenfondene.no.
Investorrettigheter
- Rett til å motta visse opplysninger knyttet til investeringen din
Som investor har du tilgang til nyeste prospekt, nøkkelinformasjon, årsrapport og halvårsrapport på www.skagenfondene.no.
Siste netto andelsverdi (NAV) i det aktuelle SKAGEN-fondet er tilgjengelig på www.skagenfondene.no.
Som investor er du sikret rett til informasjon. I samsvar med gjeldende myndighetskrav skal du informeres om alle vesentlige endringer i bestemte opplysninger i prospektet som ble utlevert til deg før du investerte.
-
Rett til å innløse investeringen
Investorer har rett til å innløse investeringen og motta innløsningsproveny for andelene innenfor tidsrammen og til vilkårene som er angitt i prospektet for SKAGEN Fondene.
-
Stemmerett og lignende
En investor har rett til å stemme på valgmøter og andelseiermøter om vedtak knyttet til relevant fond og/eller andelsklasse, i samsvar med vilkårene fastsatt i prospektet.
Ved avvikling av fondet eller andelsklassen de har investert i, har investorene også rett til å bli behandlet rettferdig og likt innenfor tidsrammen og underlagt vilkårene som er nærmere beskrevet i prospektet til SKAGEN Fondene.
-
Rett til å klage
Som investor har du rett til å fremsette klage vederlagsfritt til Storebrand Asset Management (der du juridisk sett er kunde). Du finner nærmere informasjon om klageprosessen hos Storebrand Asset Management på https://www.storebrand.no/infosider/kontakt-oss/privat/klage-eller-reklamasjon og på https://www.skagenfondene.no/kontakt-oss/klager/. Storebrand Asset Management har forpliktet seg til å behandle alle fremsatte klager i henhold til sine prosedyrer for klagebehandling.
Hvis du ikke er fornøyd med tjenesten du har mottatt, og ønsker å fremsette en formell klage, må du henvende deg direkte til Storebrand Asset Management og bruke klageskjema som finnes her. Der finner du også informasjon om Finansklagenemnda.
Investorer som er bosatt i EU/EØS, kan også sende inn klager gjennom Europakommisjonens nettbaserte klageportal (ODR) eller klage på en leverandør av finansielle tjenester i et annet EØS-land | Europakommisjonen (europa.eu).
-
Investorrettigheter overfor Storebrand Asset Management og dets tjenesteleverandører
Som investor har du rett til å reise krav mot Storebrand Asset Management (der du juridisk sett er kunde) for alle kontraktsbrudd.
Investorens utøvelse av disse rettighetene er strengt underlagt vilkårene i de relevante fondsdokumentene og/eller lovgivningen som disse rettighetene er hjemlet i.
Ifølge bestemmelsene har investoren rett til å reise krav mot depotmottakeren som er utnevnt av Storebrand Asset Management, med hensyn til
- tap av aktiva som oppbevares hos depotmottakeren eller en som har fått fullmakt fra denne, eller
- andre tap som skyldes at depotmottakeren uaktsomt eller forsettlig har unnlatt å oppfylle sine forpliktelser i henhold til gjeldende bestemmelser, forutsatt at dette ikke fører til ulik behandling av investorer i SKAGEN Fondene.
Generelt
Alle som ønsker det kan motta ytterligere informasjon om:
- Strategien som følges for utøvelse av stemmerett
- Retningslinjene for interessekonflikter
- best execution (krav om å oppnå beste resultat ved utførelse av kundeordrer)