I en nylig rapport fra Edhec Business School hevder de at de har funnet tegn til at markedet for ESG (miljø-, samfunns- og selskapsstyringsspørsmål) begynner å mettes, og kan bli offer for sin egen suksess. Det siste tiåret har ESG-aksjer gjort det bra, men mye av meravkastningen i 2020 kom som følge av multippelekspansjon (aksjekursen stiger uten at inntjeningen holder følge). Derfor er logikken at ved å kjøpe ESG nå er forventet avkastning lavere på kort sikt. Det er foreløpig ingen enighet om at ESG er en viktig faktor på linje med verdi, momentum o.l.
Les også: Bærekraftrapport for andre kvartal
Uansett bekymrer ikke dette SKAGEN i særlig grad. Som en aktiv eier er vår tilnærming å jobbe for endring i porteføljeselskapene, hvor vi ser behov for det. Selskaper som blir mer bærekraftige vil blomstre og kursen vil stige. Og faktum er at prisen betyr noe. ESG er ingen hellig gral som vil gi unormal avkastning til evig tid, men å hjelpe selskaper å forbedre seg (enten i form av finans eller bærekraft) vil alltid være relevant, både for langsiktig meravkastning og for å gjøre verden litt bedre.
Det å endre selskaper til det bedre er hardt arbeid. I andre kvartal har SKAGEN hatt dialog med en lang rekke selskaper. Det er tydelig at selskaper føler presset fra konkurrenter og kunder om å være så konkurransedyktige som mulig på bærekraft. Dette er oppløftende. Jeg liker å tro at dette innebærer en mer moden forretningsmodell som i større grad verdsetter hva verdiskaping handler om: penger og kapital er kun midler for å nå et mål, og ikke et mål i seg selv.
Små skritt - store endringer på sikt
Å være konkurransedyktig handler ikke bare om endring, de fleste positive endringer er knapt synlige eller merkbare, en god observasjon fra SKAGEN-venn Hans Rosling. Denne typen småendringer er vanskelige, lite glamorøse og ofte overskygget av støy rundt både endringene og negative resultater. Det krever kontinuerlig engasjement og oppfølging, og det krever kunnskap og kapasitet. Dette er et arbeide SKAGEN er glad for å kunne gjøre og har gjort det i snart 20 år.
Om mangfold
Et område hvor finansbransjen må endre seg er det som handler om mangfold og kjønnsbalanse – selv i Norge. Kvinner er underrepresentert i nøkkel- og lederstillinger. SKAGEN er derfor svært glade for å være blant de første til å signere det nylig lanserte Kvinner i finans charteret. Disse retningslinjene som har sitt utspring fra Storbritannia i 2016 har som mål å fremme en bedre kjønnsbalanse i finans, gjennom tydelige og målbare forpliktelser. I tillegg til å være det riktige å gjøre vil alle tiltak som bedrer mangfold i bransjen bedre både resultater og service til kundene.
Her finner du bærekraftrapporten for andre kvartal - god leselyst!