Hopp til hovedinnholdet
Sparing i fond chevron_right
Rådgivning chevron_right
Nyheter chevron_right
Kontakt oss chevron_right
Bærekraft chevron_right
Om oss chevron_right
Arrangementer chevron_right

Innholdet på denne siden er markedsføring

4 min lesing

Slik kommer du over seksmåneders-veggen

Det har gått over seks måneder siden den globale pandemien brøt løs. De som har levd under en vedvarende krise vet at seks måneder er en utfordrende milepæl. Det er ikke tilfeldig at mange militæroperasjoner, med unntak av rene kriger, varer i rundt seks måneder. Jeg har sett selv de dyktigste og godt trente soldater begynner å miste motivasjonen og energien etter seks måneder med krisehåndtering. Dette løser man vanligvis med å sende dem hjem en periode for å leve et mer normalt liv. I en global krise som denne er det få steder vi kan dra for å hente krefter. Dette er en langvarig krise, og i et profesjonelt selskap som SKAGEN må vi sørge for at vår innsats og service er på toppnivå, uansett. Men hvordan skal vi klare å komme over seksmåneders-veggen?

Det viktigste er å anerkjenne at et fall i motivasjonen og innsatsen nå viser at vi er mennesker. De færreste av oss klarer å opprettholde den perfekte balansen mellom kosthold, trening og følelsesmessig balanse, selv om tenåringsdatteren min hevder hun kan. Det er utfordrende for alle å leve med en pandemi og ingen av oss syns dette er lett. Det neste vi må huske er at mennesker er tilpasningsdyktige. Mange av oss vil komme over denne veggen, eller muren om du vil, selv om vi ikke gjør noe spesielt for det. Men det kan ta tid å finne ny energi og inspirasjon, og resultatene kan bli skadelidende i mellomtiden. Det er en rekke ting vi kan gjøre som kan hjelpe oss å komme gjennom denne perioden raskere og i bedre form.

Fem trinn for å komme over seksmåneders-veggen

  1. Ta det innover deg og snakk om det med kollegaer, venner og familie. Dette gir styrke og samhold i gruppene vi tilhører. Den sterke og tause tilnærmingen virket ikke for britene i gamle dager og den virker ikke i dag.
  2. Tenk på andre ting, enten det er kunst, litteratur eller fysisk aktivitet. Slike avledninger er svært viktige i slike tider. Midlertidige fall i kreativitet, initiativ og energi vil ta seg opp i løpet av noen uker og å stimulere tankevirksomheten kan forkorte dette. Musikk, favorittbøker og et og annet galleribesøk har hjulpet meg gjennom de merkeligste perioder tidligere.
  3. Vurder å lære deg noe nytt – dette er noe vi vektlegger i SKAGEN om dagen. Nye og gamle lærdommer kan bidra til å minke følelsen av å være alene i dagens situasjon med hjemmearbeid.
  4. Gi deg selv og andre belønninger, enten det er en ny vinterjakke, en ny bok eller en investering i SKAGEN. Selv små belønninger kan virke oppløftende. Uventede gaver har stor innvirkning på hvordan vi føler oss, det samme har uventede komplimenter.
  5. Og til slutt, ikke bekymre deg. Anerkjenn og sett pris på at du og dine allerede har tilpasset dere til denne merkelige tiden. Med hjelp fra kollegaer, venner og familie kan du løse utfordringene du opplever nå. Ikke vær redd for å be om hjelp.

Surfer på den blå bølgen

Det er vanskelig å unngå den massive dekningen av presidentvalgkampen i USA. Dette er en begivenhet som inntreffer hvert fjerde år, likevel starter den så tidlig og får så mye oppmerksomhet at det virker som den nærmest pågår kontinuerlig. Som fondsforvalter blir vi ofte spurt om vårt syn på hvilket utfall som er mest sannsynlig, og Alexandra Morris ga sitt syn i hennes fremragende artikkel "Trump eller Biden: Bryr aksjemarkedet seg om hvem som vinner valget?"

Sannheten er at uansett vår personlige erfaring har vi i SKAGEN ingen spesielle fortrinn når det gjelder å forutse politiske prosesser. Slike valg og tilsvarende begivenheter inntreffer fra tid til annen. Generelt overvurderer folk flest den kortsiktige viktigheten og undervurderer de langsiktige konsekvensene som følger. Som profesjonelle forvaltere ønsker vi at våre langsiktige investeringer kan håndtere disse og andre politiske endringer, selv i turbulente tider som dette.

Elektroniske kundemøter

Det er foreløpig ingen tegn til lettelser i hvordan vi skal gjennomføre møter, men vi er fortsatt veldig opptatt av å holde kundene våre oppdatert på det som skjer i fondene våre. Derfor fortsetter vi å utvikle vår digitale plattform for å gi kundene en enda bedre opplevelse. I høst holder vi jevnlige webinarer hvor porteføljeforvalterne forteller, og deltakerne kan stille spørsmål direkte til dem. Du kan se tidligere webinarer her.

 

Koronavirus

Markedene i november: Veksten holdt nesten hele måneden

Den kraftige veksten i de globale aksjemarkedene preget store deler av november, helt til en ny ... Les saken nå arrow_right_alt

Mer fra Koronavirus

- Et merkelig år

Hva har vi lært etter det spesielle året 2020? Pandemien har minnet oss på hvor sårbare vi egentlig ...

Små selskaper, stor avkastning?

I sommer skrev jeg om det rekordstore gapet mellom vekst- og verdiaksjer. Etter at nyheten om en ...

SKAGEN Vekst: Stø kurs i den perfekte stormen

Koronapandemien har skapt motvind for SKAGEN Vekst, men porteføljeforvalterne holder fast ved å ...

Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutviklingen, forvalternes dyktighet, fondets risikoprofil og forvaltningshonorar. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap. Det kan være risiko knyttet til investeringer i fondet på grunn av markedsbevegelser, utvikling i valuta, rentenivåer, konjunkturer, bransje- og selskapsspesifikke forhold. Før investering anbefales kunder å sette seg inn i nøkkelinformasjon og prospekt som inneholder nærmere informasjon om fondet egenskaper og kostnader. Informasjonen finnes på www.skagenfondene.no. SKAGEN AS forvalter fondene etter avtale med Storebrand Asset Management.

keyboard_arrow_up